אפרת שפירא

אפרת שפירא

הוספת ממ"ד בבית קיים

הוספת ממ"ד בבית קיים הפכה לחלום נפוץ בקרב בעלי בתים ישנים יחסית


בשנת 1992, לאחר מלחמת המפרץ הראשונה אושרו תקנות לפיהן בכל מבנה חייב להימצא מרחב מוגן תקני, כלומר מרחב מוגן דירתי (ממ"ד), מרחב מוגן קומתי (ממ"ק) או מרחב מוגן מוסדי (ממ"מ). אבל עד לשנת 1992, נבנו בישראל מאות אלפי דירות שאין להם ממ"ד כחלק מן הבית. 

זה מאוד פשוט להוסיף ממ"ד בבית פרטי עם חצר או בבית נמוך אבל זה הרבה יותר מסובך בבתים משותפים ועוד יותר מסובך כאשר בניה של דבר כל כך מורכב וכל כך כבד, מאתגרת מבחינה הנדסית. ועדיין, רבים רואים בתהליך הוספת ממ"ד בדירה קיימת, כמשהו שכדאי לבצע.

 

הסיבות הן מגוונות: נתחיל בסיבה הביטחונית. כולנו יודעים באיזו מדינה אנו חיים ומהם האיומים עלינו

מלחמת "חרבות ברזל" הוכיחה כי אין מקום בטוח מאימת הטילים בישראל, גם לא באזורים שנחשבו עד לא מזמן למרוחקים. הוספת ממ"ד בדירה קיימת מאפשרת נוחות והרגשת בטחון טובים יותר.

הסיבה השנייה היא התגוננות מפני רעידות אדמה. ישראל יושבת על קו השבר הסורי אפריקני ומועדת לפגיעת רעידת אדמה. במקרה זה עדיף להיות מוכנים ותהליך הוספת ממ"ד בדירה קיימת מאפשר התגוננות טובה יותר. 

עם זאת, לא תמיד חייבים לחיות בתחושת חרום. הוספת ממ"ד בדירה קיימת מאפשרת הגדלת שטח הדירה באופן משמעותי. מכיוון שדבר זה מתאפשר בצורה קלה יותר מבחינת אישורים והיתרים, זו הדרך הטובה ביותר להרחבת הדירה. ממ"ד אינו מקלט שכונתי אלא חדר נוסף בבית שניתן לעצב כחדר מגורים לכל דבר. בעת הוספת ממ"ד בדירה אתם גם מאפשרים בטחון מוגבר יותר עבור המשפחה שלכם אבל גם מעלים משמעותית את ערך הדירה. למעשה, מדובר בהשבחת הדירה. גם כאשר תרצו למכור את הדירה בעתיד, יותר רוכשים ירצו אותה בשל העובדה שהיא גדולה יותר ומכילה ממ"ד.

המדינה מקילה בכל הקשור לתחום ההיתרים והאישורים לתוספת הבניה, תחום שסוחט ומתיש, בהוספת בניה רגילה. למעשה, המדינה מאפשרת להכליל את הממ"ד כ'שטח שירות' כאשר המשמעות היא שגם בתים ודירות שנהנו וניצלו כבר את כל זכויות הבניה שלהם, יכולים ליהנות משירות של הוספת ממ"ד בדירה קיימת בגודל של 9 מ"ר.

הוספת ממ"ד בדירה חייבת להיות על פי המפרט הקשיח והסטנדרטים הגבוהים והבטיחותיים הרגילים, כשם שהם מתקיימים בבניית ממ"ד בבית חדש. מצד אחד, הממ"ד נראה בדיוק כמו כל חדר אחר בבית אבל הוא חייב להיות עם קירות מבטון מזוין ובעל שטח של לפחות 9 מ"ר לפחות. הוא חייב גם לכלול אלמנטים המסייעים בהגנה, כמו חלונות הדף, דלתות הדף, אטימה מלאה, לצד אוורור נכון (כנגד גזים) ומפרט שקעי חשמל ותשתית ברורים.

עבור בניית ממ"ד יש צורך לגייס אדריכל ומהנדס המומחים לתחום ואשר מתכננים אותו לפי המפרט המדויק והתקני. יש צורך להגיש בקשה  להיתר בנייה. במידה ואין חריגות, הרשויות מחויבות לתת לכך את הסכמתן. חשוב לדעת, התוכניות חייבות לקבל אישור מפיקוד העורף.

עלות של בניית ממ"ד גבוהה יותר מעלות בנית חדר רגיל בשל החומרים הרבים והמפרט הייחודי. לרוב, הוספת ממ"ד בדירה קיימת ינוע סביב 120,000 ₪ עבור בנית ממ"ד ממוצע. 

לא תמיד צריך לבנות ממ"ד חיצוני או ממ"ד מאפס וניתן, בהתקיים תנאים מסוימים להפוך חדר רגיל לממ"ד תקני. בכל המקרים יש להביא בחשבון גם את עלויות התכנון והשגת האישורים הנלווים.

 

בניית ממ"ד הינה דבר מורכב ולא פשוט כלל

לא כל קבלן יכול לבצע בניה שכזו ודרושה התמחות. צריך לזכור שבסופו של דבר הממ"ד נועד להגן על החיים של הקרובים ביותר ואל לנו לזלזל בתהליך הבניה לעגל פינות, או לחסוך בעלויות.

 

דרגו את המידע

שיתוף הפוסט

דילוג לתוכן